Направи си сам маркетинг – част 3

продължение от ЧАСТ 2
Казват, че имало три фактора за успешна продажба – мястото, мястото и мястото. Въпросът „Къде ще си продавам нещата?“ е може би онова, което най-често отказва авторите да се пробват да стигнат до пазара. Някои в това отношение може и да са прекалено нерешителни, но определено е по-добре въпросът за „дистрибуцията“ да се обмисли от доста страни, преди авторът да влага пари и време в изработката на продукти за продажба.

Възможните места за продажба са най-общо три: събитие, „физически“ магазин – било то свой собствен или чужд, и Интернет.
Събитийните (кампанийните) продажби са много добър избор за начало на „направи си сам“ бизнес. Да кажем, че изработвате бижута. Вместо да ги давате на консигнация в някоя галерия или сувенирна витрина – или пък да рискувате с голяма сума, като си отваряте сами търговски обект, вие избирате подходящо събитие (коледен базар, арт фестивал, празник на града и т.н.) и наемате търговска площ. Доброто в случая е не само гарантираната публика, която ще види вашата „стока“. Обикновено на такива събития се прави реклама и вие я „яздите“. Само за няколко дни може да получите много по-силен ефект като продажби и популярност, отколкото ако си седите в някой магазин със седмици и месеци и чакате някой да дойде да ви види.
Разбира се, няма гаранции, че събитието ще е успешно, но пък рискът (инвестициите) са минимални. Още повече, ако ръкоделието ви е хоби покрай основната работа, можете да си вземете отпуск за три дни или седмица, за да се пробвате на новото поприще, без това да влиза в конфликт с по-сериозния източник на доходи. Още по-интересно е, че при кампанийните продажби не е задължително да търсите голям оборот, възможно е да решите, че за вас рекламата или имиджът са по-ценни.
Малко влагате, малко рискувате, а може доста да спечелите. Но пак трябва да се внимава: не бих продавал зимни плетени бебешки шапчици на летен метъл концерт, макар че кой ги знае майките. Обаче най-големият проблем на събитийните продажби е, че хората ще ви харесат, ще поискат да разберат нещо повече за вас или да си купят отново – и няма да знаят къде да ви намерят. Най-малкото, трябва да им оставите някакъв контакт – Интернет може да запълни времето между продажбените кампании.
Тук пространството за експерименти е огромно, а правилата малко. Експертите коментират, че за продажбите е по-добре да имате собствен домейн, без разширения от рода на blogger например. Това звучи по-сериозно и изглежда по-надеждно в очите на потенциалния клиент, който би решил да похарчи за вашия продукт.
Проблемът на мястото за продажби Интернет е отново свързан с мястото – как да се популяризира тъкмо вашето ъгълче в огромната мрежа? Тук действително трябва да заработи и търговският ви нюх. Трябва да сте социални: да сте активни във форуми, в социални мрежи, да членувате в общества, да прегръщате каузи… Нормално е, например, ако продавате бебешки стоки, да имате регистрация в „беге-мама“. В Интернет най-лесното нещо е да се загубиш, ако нямаш стратегия. Една страничка във Фейсбук надали ще ви реши проблемите с мястото. Някои автори например вече са стигнали до извода, че е по-добре да се плаща за Интернет реклама.
Що се касае до плащането през Интернет, това сякаш вече не е особен проблем – най-лесно е да предложите наложен платеж, също не е трудно да си изтеглите някой plug-in за дебитна или кредитна карта и да го вградите в сайта или блога си. Още по-лесно е разбира се да се присъедините към някой функциониращ Интернет магазин, включително в чужбина – такива има много, но това няма да ви излезе безплатно и отново рискувате да се изгубите.
Сега за „истинския“ магазин. Може да оставите вашите продукти да се продават на някое или няколко места срещу процент. Но в общия случай не може да контролирате как ще бъдат изложени вашите изделия. Дали продавачът ще ги предлага активно на клиентите? Дали няма да прашасат в ъгъла? Дали ще се впишат, ако контекстът на магазина е различен? В крайна сметка, дали търговецът ще е добросъвестен, или ще се опита да ви метне с приемателните протоколи или изневиделица ще си затвори магазинчето, ако е под наем – практиката познава доста такива случаи.
Още по-несигурно е дали изделията ще се продават, тъй като галериите и магазините за сувенири искат надценка от 30% и повече. Ако смятате, че добрата цена за продукта ви е 18 лева, това означава или да се съгласите да получите за него 10.80 лв., или да чакате да се продаде за 25.20 лв. – или да склоните на нещо по средата. Историята е показала, че с ръчен труд ниски цени не се постигат – но също и че скъпите стоки са непродаваеми.
Що се касае до откриването на свой собствен магазин, това е едно доста мащабно и рисково начинание, особено, ако сте под наем. Една груба сметка показва, че трябва да разполагате с поне 20 хил. лв. – и да не ви е яд, ако ги загубите. Толкова струва наемът за един средно добър магазин за година, социалните осигуровки, режийните, разходите за счетоводство и охрана, за оборудване и мъничко за първоначално зареждане.
Определено може да се направи магазин – в центъра или в кварталите, в София или в по-малкия град – който да се отличава със стил, да си изгради клиентела и да бъде в крайна сметка печеливш. Същото важи и за собствен онлайн магазин.
Но не е преувеличение да кажем, че успява един на десет и повече опити. Дори ако търговската площ е своя, а не под наем, тежестта на постоянните и променливите разходи може да ви „овътри“. Колко повече, ако ежемесечно трябва да плащате и наем, независимо какви продажби имате. Добре е да се консултирате със специалист, ако решите да рискувате.
Който не е опитал, той не знае какво е удоволствието на собствения малък бизнес. Авторът мисли, че продуктът е всичко, останалото са подробности – разбирам го, и аз се чувствам понякога така, но нещата не стоят точно по този начин. Имате доста опции за място, които може да изпробвате в течение на няколко или даже само на една – две години. И ако нищо от тях не проработи, може да обвините „кризата“ – или пък да заключите, че масите все още не са дорасли до превъзходството на вашия продукт.
прочетете също ЧАСТ 2 и ЧАСТ 1

Няма коментари:

Публикуване на коментар

---------- ----------