Мястото, където ще се продава продуктът, трябва да бъде свързано с целевата аудитория. С други думи, първо трябва да си отговорите на въпроса: „Кои ще са моите купувачи“ или „Кои искам да са моите купувачи“. Близко до ума е, че детски играчки трябва да се продават там, където има деца. Само че и това не е чак толкова сигурно, защото най-често родителите купуват нещата за децата си. Затова може би мястото на магазина за детски играчки е точно пред офиса на родителя, който излиза от работа и чувства вина, че е закъснял и е пренебрегнал детето. Тоест има голяма разлика между „купувач“ и „ползвател на продукта“ – както и между „купувач“ и онзи, който взема решение за покупка (най-често жената, разбира се).
Ако
горните забележки ви звучат твърде теоретично, да направим експеримент:
избройте три грешно подбрани места за продажбата на определени
продукти. След което си направете изводи и сами не допускайте същите
грешки. Почти сигурен съм, че това, което не одобрявате в политиката на
другите автори или търговци, сами сте на път да повторите. Рецепта,
естествено, няма – но има някои утвърдени правила. Скъпи неща не се продават на евтино място, и обратно.
Нали сте чували за „Не хвърляйте бисерите си пред свинете“? Странно и
неудачно е да се продават сребърни бижута на улицата или пък уникати в
магазин „Всичко за един лев“.
Не
е особено умно и да продавате нещата си там, където всичко наоколо си
прилича едно към едно с вашата стока (например български народен сувенир
в магазин за български народни сувенири). Вашият продукт по някакъв начин трябва да изпъкне
– с цена, качества, място на витрината и т.н., защото ако се слее с
масата, няма да бъде купен. Същото е валидно и за Интернет: онлайн
магазините са нова мода, в тях авторите плащат процент в замяна на
хостване на няколко снимки. Но магазинът е заинтересуван да привлече
колкото се може повече клиенти, т.е. автори и дава най-добрата трибуна
на онези, които му плащат повече. Вашите продукти няма да бъдат излагани
по-напред, само защото са най-хубави и много лесно могат да се загубят в
него.
Обратното
е също вярно: ако продуктът ви е твърде различен за мястото, където се
предлага, той ще буди подозрение и няма да върви.
Знаете, че различните типове магазини си правят „улици“ – има улица на
рибарските магазини, на железариите, на магазините за фаянс и т.н. Ако
точно между рибарските магазини се пръкне магазин за цветя, трудно ще му
е да привлече клиентела.
Да
не се набивате грубо на очи и едновременно с това да изпъквате: това е
уравнението на мястото. Вие избирате мястото. С избора си на място
заявявате какъв е вашият продукт.
Възможните места за продажба са най-общо три: събитие, „физически“ магазин – било то свой собствен или чужд, и Интернет.
очаквайте продължението на статията с коментар към възможните места за продажба в следващата публикация
за автора на тази статия
Димитър Събев е икономист и журналист. Работил е като главен редактор на сайтовете Money.bg и DarikFinance.bg, а в момента пише за икономика в списание „ТЕМА“. Колумнист е на сайта webcafe.bg. Преподавал е три години Маркетинг на студентите от варненския Икономически университет. В разнообразната му биография има моменти като връзки с обществеността на Българската търговско – промишлена палата и собственик на малък магазин за младежка мода. Основният му интерес е насочен към опазването на околната среда, като през 2010 г. публикува книгата „Унизената Земя“, посветена на връзката между културата, пазара и природата.
Eто и линк към личния му блог.Димитър Събев е икономист и журналист. Работил е като главен редактор на сайтовете Money.bg и DarikFinance.bg, а в момента пише за икономика в списание „ТЕМА“. Колумнист е на сайта webcafe.bg. Преподавал е три години Маркетинг на студентите от варненския Икономически университет. В разнообразната му биография има моменти като връзки с обществеността на Българската търговско – промишлена палата и собственик на малък магазин за младежка мода. Основният му интерес е насочен към опазването на околната среда, като през 2010 г. публикува книгата „Унизената Земя“, посветена на връзката между културата, пазара и природата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар