Много от артистите ползват on-line магазини или услугите на галерии и магазинчета за сувенири. Ако сте се сблъсквали с това, може би знаете, че да оцените своята работа е едно от най-трудните неща. В сфери като изкуството и дизайна, трябва субективно да се определи стойност на качества като талант, вкус и опит. Ценообразуването е сложен процес и изисква доста усет и познаване на аудиторията, но в тази статия ще предложа няколко прости подхода, които да са ви полезни.
“отдолу-нагоре”
При този метод се използва формула от времето, уменията, сръчността, и материалите, които влагате. Този метод се използва често в ценообразуването на услуги свързани с творчество.
как да попълните неизвестните:
изчислете своето заплащане на час като автор на свободна практика
Можете да използвате този примерен калкулатор, като не е задължително да сменяте курса, просто въведете стойностите. Можете да я изчислите и по-просто, като прецените с какъв месечен доход искате да разполагате и го разделите на часовете, които влагате в работа (в този случай не пропускайте да прибавите и времето, в което поддържате сайт, извършвате рутинни дейности по подготовката на материалите и т.н.)
изчислете материалите и разходите
Добавете разходите за всички материали и консумативи, от които имате нужда за вашите проекти. Това включва транспорт и доставка. Не включвайте режийни, тъй като те вече са използвани при определянето на почасовата ставка.
При мен, за да определя тази стойност се наложи да си записвам разходите в продължение на няколко месеца. Оказа се, че от разни дребни нещица и спонтанни покупки на парче когато нещо ми хареса сумата доста набъбва.
вече можете да попълните формулата.
“отгоре-надолу”
Тази формула се базира на пазарната стойност на продукти или услуги подобни на вашата. Този подход обикновено е най-подходящ за хора, които предлагат продукти.
как да попълните неизвестните:
направете някои пазарни проучвания
За да разберете конкурентните цени на дребно посетете магазини, базари и сайтове, които предлагат продукти подобни на вашите. Уверете се, че сте разширили търсенето отвъд големи on-line пазари като Еtsy и eЕay, където често цените са много изгодни. Обърнете внимание на продукти, които са близки по качество, материали и изработка до вашите. Примерно обеци от пластмасови топчета не могат да струват колкото сребърни със сложна оплетка.
Ако имате проблеми с намирането на информация можете да попитате свои познати или феновете на страницата ви колко биха дали за вашето произведение. Разделете на две и вече имате цената на едро, която ще ви позволи да правите намаления, промоции, да покривате загуби и гаранции.
Приложете във формулата, като извадите разходите за материали за направата на 1 продукт и разделите на броя часове, които са необходими за изработката му.
Получава ли се ? Съвпадат ли резултатите при двата метода?
Може да пробвате да въведете някои оптимизации. Примерно да закупите материали на едро или да направите работата си по-ефективна.
грешки при ценообразуването
Не променяйте цените твърде често. Това може да затрудни изграждането на доверие към вашия лейбъл или да обърка постоянните ви клиенти, които да се почувстват използвани.
Не определяйте цени, които да поддържат само хобито ви. Може да продавате излишъците, продукт на креативността ви, за да освободите място в къщи и да съберете средства за още материали. Но по този начин обезценявате творческата работа и правите труден живота на хората, които се опитват да се прехранват като независими професионалисти.
Как определяте своите цени вие? Ще ми бъде интересно да споделите, а и полезно за останалите творци.
Няма коментари:
Публикуване на коментар